BioteCH4 återvinner olja från matavfall för att skapa en ny intäktsström
Ett avfallshanteringsföretag i Storbritannien använder banbrytande dekantersepareringsteknologi för att dra nytta av en helt ny intäktsström – de omvandlar spilloljor och -fetter till högkvalitativt råmaterial för biobränsleindustrin.
DATUM 2024-09-12BioteCH4 är baserat i Lincolnshire, i östra Storbritannien. Det äger och driver anaeroba rötningsanläggningar på sex platser över hela landet. Dessa tar kommersiellt avfall och hushållsmatavfall från olika källor för att producera biogas, som används för att generera el.
År 2022 hanterade företaget 557 000 ton matavfall från lokala myndigheter, livsmedelstillverkare och -producenter, avfallshanteringsföretag, avfallsmäklare och livsmedelsdistributörer. Matavfallet bearbetades sedan och genererade 280 000 MWh el – tillräckligt mycket för att förse 78 000 brittiska hem med el i ett år.
”Som en av de ledande operatörerna inom matavfallshantering i Storbritannien är vi alltid intresserade av innovativa sätt att förbättra våra befintliga hållbara metoder för att återvinna matavfall. Svängningarna i oljepriserna under de senaste åren och de stora biodieselföretagen som hungrat efter nya källor till hållbara spilloljeströmmar gjorde att vi var angelägna om att utforska idéer vi hade med den marknadsledande kraften som är Alfa Laval. Vi har alltid känt till den lovande potentialen i att ta bort spilloljor från matavfall, men den här alliansen har gjort det möjligt för oss att driva detta ett steg längre, säger Lee Dobinson, Chief Commercial Officer, Bisviridi.
Möjligheten att utforska en helt ny intäktsström kom 2020 när Alfa Laval UK kontaktade företaget med ett förslag på en innovativ lösning, som inte bara skulle dra nytta av en ny intäktsström utan också öka det bredare utbudet av hållbara lösningar och därmed intäktsströmmarna i den befintliga processen.
Alan Farr, Food Separation & Food Systems Sales Engineer på Alfa Laval UK, började prata med BioteCH4 om möjligheten att använda dekanterteknologi för att separera oljor och fetter från matavfallet i syfte att sälja det till producenter av biobränsle.
Det initiala intresset var stort, och BioteCH4 beslöt att genomföra en 12 månaders validering. För ändamålet installerades en monterad Prodec Oil Plus-dekanter i företagets anläggning i Hemswell.
"De behövde se till att oljeborttagningen inte skulle påverka den anaeroba rötningsprocessen," förklarar Alan. ”Vad Bisviridi har lärt sig av sina försök och regelbundna justeringar är att processen ständigt måste övervakas och justeras för att ge bästa möjliga resultat.”
Projektet var en världsnyhet för Alfa Laval i det här användningsområdet, och det fanns en hel del frågetecken i början. Skulle det fungera? Skulle tillräckligt med olja återvinnas? Skulle maskinen klara den utmanande tillämpningen? Skulle borttagning av oljan påverka biogasproduktionen?
”Testet blev en riktig succé”, minns Alan. ”På 12 månader hade alla kundens frågor besvarats på ett tillfredsställande sätt. Dekantern producerar upp till 300 liter olja i timmen, och det har ingen negativ inverkan på biogasproduktionen. Faktum är att den producerade oljan är av ännu bättre kvalitet än vad som ursprungligen förväntades. Det fanns hanterbara mängder skum, och skummningen lägger sig när biologin anpassar sig och vänjer sig vid det, och dekantern hanterade även partiklar som plast.”
I december 2021 bekräftade BioteCH4 en beställning på fem monterade Prodec Oil Plus-dekantrar, varav två nu är i drift och resterade kommer att levereras inom kort.
Alan säger att det är en vinst för alla berörda: "BioteCH4 återvinner nu en hållbar oljeström och ger extra intäkter. Teknikföretag inom olja (inklusive biogas) gläder sig åt att regeringen erbjuder subventioner och stöd om de hittar helt nya hållbara källor till spillolja. Så alla vinner. Alla driver åt samma håll. Det handlar om hållbarhet, och det handlar om att göra mer värde av avfall."
Partnerskapet mellan Bisviridi och Alfa Laval
Partnerskapet mellan Bisviridi och Alfa Laval har utvecklats under de senaste tre åren och resulterat i den patenterade processen för en ny integrerad och förbättrad rötningsprocess från Bisviridi, en del av BioteCH4-gruppen. Innovationen har lett till en utmärkt hållbar lösning för BioteCH4 och deras oljeutvinningsprocess tack vare Alfa Lavals Prodec Oil Plus-dekanter.
Denna patenterade teknologi är specifik för den anaeroba rötningsprocessen, många års erfarenhet från matavfallsindustrin har lagts ner på att utveckla denna nya integration. Bisviridi har samarbetat med Alfa Laval och patenterat processen som är en lysande, innovativ lösning för matavfallshantering, BioteCH4.
Markerade tekniker
Video med BioteCH4
Det har rått stor brist på både ätliga oljor för mänsklig konsumtion och använd matolja för produktion av biobränsle sedan kriget i Ukraina bröt ut, eftersom det medförde att en tredjedel av världens produktion av solrosolja plötsligt försvann från marknaden. Det föranledde Indonesien att införa ett förbud mot att exportera palmolja, vilket också används för produktion av biobränsle. Efterfrågan på HVO förväntas växa med 28 % under åren 2021–2026 enligt IEA.
Biobränsle framställt av använt organiskt avfall, inklusive matavfall, har ett avsevärt lägre koldioxidavtryck. Det gör att kommuner och operatörer inom rötning kan omvandla en kostsam avfallsfråga till en intäktsström i och med den stora efterfrågan på använd matolja och matfett för produktion av biobränsle. En 1 000 liter diesel kommer att släppa ut 3,6 ton kol dioxid. Utsläppet från 1 000 liter hydrerad vegetabilisk olja (HVO) tillverkad av förnybara råvaror som använd matolja, talg och andra fetter är däremot bara 195 kg CO2e. (Källa: IEA)
En avledande oljeström för maximal återvinning med en Oil Plus-dekanter kan generera ytterligare 300 liter olja i timmen, utan att det påverkar metanproduktionen. Investeringen betalar sig på mindre än ett år, oavsett storlek på rötningsanläggningen.
Genom att utvinna värdefull olja, som använd matolja, från återvunnet organiskt avfall kan man återvinna en betydande mängd olja som är nästan helt ren och redo att användas på den tekniska oljemarknaden för att möta den växande efterfrågan på hållbart flygbränsle.