Att välja en ballastvattenlösning

Se vår 11-punkters urvalsguide som hjälper dig välja det system som är bäst för dig.

1. Är din valda systemtyp godkänd av både IMO och amerikanska kustbevakningen?

Överensstämmelse med den nyligen ratificerade konventionen IMO Ballast Water Management (BWM) är ett måste. Det är också viktigt att kontrollera efter ett nytt IMO-typgodkännandeintyg.

Systemutvärdering har utvecklats sedan BWM-konventionen antogs 2004. Certifikat utfärdade av auktoriserade organ från tredje part ger nu mer information om testning samt information om systemets driftsbegränsningar, salthalt, temperatur och UV-transmittansnivåer.

Var medveten om nationella och regionala bestämmelser. För att kunna göra en barlastlänsning i amerikanska vatten måste ett fartygs ballastvattenbehandlingssystem vara typgodkänt av USCG.

Fartygsöverensstämmelse med USCG-lagstiftningen ökar återförsäljningsvärdet. Utan det är det osannolikt att köpare som vill operera på denna viktiga marknad investerar.

Med alla typer av typgodkännanden som finns, leta efter certifikat utfärdade av en auktoriserad tredje part för att säkerställa större validitet och öppenhet.

2. Har vatten med naturligt förekommande organismer använts vid certifiering?

Typgodkännandeintyg utfärdade av en auktoriserad tredje part säkerställer en kontrollerad testmiljö och realistiska testförhållanden.

Organismer som lever nära vattnets yta är exempelvis mer resistenta mot UV-ljus och behandlas bäst med UV-lampor med medelstort tryck.

Genom att använda en enhetlig blandning av utvalda och odlade organismer under testning kan resultaten visa att de avlägsnades. Detta stämmer dock inte överens med verkliga situationer där vatten inte regleras och organismer är härdigare och mer varierade.

Seriösa leverantörer förstår de verkliga konsekvenserna av bristande överensstämmelse. De väljer en robust UV-teknik, söker öppenhet från tredje part och proaktivt påfrestar sina system för att säkerställa robusthet.

Naturligt vatten med icke-odlade organismer som havsborstmaskar, hjuldjur och räkor bör användas, helst tillsammans med svårigheter som algblomningar.

3. Är ditt system speciellt konstruerat för marin användning?

Överraskande har de flesta barlastvattenlösningar sina rötter i dricksvattenbehandling på land. I stället för att utvecklas för ändamålet har deras teknik anpassats för att försöka möta behoven hos den marina miljön.

Landbaserade UV-behandlingssystem behandlar mindre komplicerade vattenmiljöer och andra rengöringsprocesser körs innan behandling börjar.

Barlastvattenbehandlingssystemet står inför svåra organismer, oregelbunden vattenkvalitet, högre temperaturer och långa stillestånd med saltvatten i dem. Endast ett system som är särskilt utformat för marina förhållanden är ordentligt utrustat för dessa utmaningar.

4. Kommer systemets huvudkomponenter att motstå korrosion i havsvatten?

Många barlastvattenbehandlingssystem gör nyckelkomponenter av lägre kvalitet, till exempel 316L stål. 316L är ett vanligt verkstadsmaterial och korroderar i kontakt med havsvatten.

En UV-behandlingsreaktor av 316L stål, som är fylld med havsvatten under hela behandlingsprocessen kan korrodera och behöva ersättas på så lite som fem år.

254 SMO och AL6-XN super austenitiskt rostfritt stål motstår havsvattenkorrosion. Nyckelkomponenter av dessa material håller under en mycket längre tid. UV-reaktorer av AL6-XN kan vara upp till 20 år eller mer.

5. Har ditt valda system maximalt utnyttjat UV-ljuset?

För att UV-behandling ska vara biologiskt effektiv och energieffektiv måste UV-ljuset som lamporna producerar nå organismerna man vill åt.

Reaktorns interna konstruktion ska fördela höga nivåer av UV-ljus jämnt och skapa hög turbulens i vattnet som passerar genom den för att säkerställa att en koncentrerad dos når alla organismer.

Vatten med låg klarhet, där UV-transmittansen är lägre, kräver starkare åtgärder. Specialdesignade lamphylsor av syntetisk kvarts hjälper överföringen av ett bredare våglängdsspektrum och ger mer UV-ljus för desinfektion. Varje tillförlitligt system behöver denna förmåga.

6. Ger ditt system effektiv strömhantering?

Både biologisk desinfektionsprestanda och energieffektivitet är viktiga för energihantering. För att säkerställa överensstämmelse använder ballastvattenbehandlingssystem minsta möjliga effekt.

För att hantera svåra scenarier som låg UV-transmittans utan att kompromissa med fartygsoperationer behöver de också reserver. Kompromissad operationsrisk minskar ballastvattenflödet eller till och med förhindrar inträde i dessa vatten.

7. Har ditt system en automatisk CIP-cykel?

Utan regelbunden rengöring byggs kalciumkarbonatavsättningar och metalljoner upp på UV-lampornas kvartshylsor. Detta blockerar en del av UV-ljuset och försämrar behandlingen.

Mekanisk torkning är ineffektiv mot uppbyggnaden av metalljoner som måste avlägsnas med en vätska med låg pH-halt och en ytterligare process. Torkning rengör inte UV-sensorn som mäter UV-transmittansen och reglerar strömförbrukningen, vilket kan leda till överdriven strömförbrukning och låg prestanda.

All mekanisk och manuell rengöring leder till repor på hylsorna, vilket försämrar behandlingsprestanda.

Tester visar att CIP hjälper till att bibehålla biologisk desinfektionsprestanda för ballastvattenbehandlingssystem. I ett UV-baserat system är effekterna märkbara efter en enda rengöringsoperation.

8. Finns omfattande övervakning och hårdkodade säkerhetsfunktioner?

Säkerhet är viktigast ombord. UV-baserade system är säkrare än de som är beroende av kemikalier, men systemen måste sätta säkerheten först för att förhindra allvarlig skada på utrustning.

Alfa Laval PureBallast 3 har temperatur- och nivågivare som går förbi PLC så att signalerna inte kan missas även om det uppstår PLC-fel. Kontrollpanelen övervakar huvudkomponenterna och ger feedback för att visa ventilpositioner och är hårdkopplade för att kunna stängas av vid överhettning eller låga vattennivåer. Vad som än går fel så är din personal och utrustning säkra.

9. Är ditt barlastvattenbehandlingssystem automatiskt och enkelt att använda?

Inbyggda system ökar i antal och komplexitet men det gör tyvärr inte besättningens tillgänglighet eller kompetens. Detta gör automatisk drift väsentlig för ditt barlastvattenbehandlingssystem.

En enda knapptryckning för start och stopp, utan behov av manuell ingrepp under drift, sparar tid och innebär omedelbar avstängning vid behov.

Ett intuitivt grafiskt användargränssnitt ger en tydlig överblick som gör att besättningen snabbt kan fatta välgrundade beslut. Och grafisk kommunikation snarare än text gör det lättare för internationella besättningar runt om i världen att använda panelen med mindre risk för mänskliga fel.
Ett styrsystem som kan fungera fristående eller integrera i fartygets systemet ger ökad flexibilitet.

Se till att ditt system kan uppfylla dessa punkter.

10. Har din systemleverantör visat kapacitet?

Att installera ett barlastvattenbehandlingssystem är ett komplext åtagande, särskilt i eftermonteringsscenarier. Många leverantörer och underleverantörer är inblandade och förseningar på grund av dålig projektledning eller bristande erfarenhet kan vara extremt kostsamma.

Ratifikationen av BWM-konventionen innebär att alla fartyg är skyldiga att installera ett barlastvattensystem inom några år. Tusentals fartyg kommer att konkurrera om begränsade resurser.

En pålitlig leverantör kommer att kunna bevisa sin förmåga att leverera i tid, arbeta med många leverantörer och ha en positiv bakgrund. Det är viktigt med expertis för nyproduktion, men ännu viktigare för eftermonteringar vilket är mer komplext och utmanande.

Din leverantör bör vara en tillräckligt stor spelare för att ha produktionsstyrka att öka de närmaste åren och kunna bevisa sina projektledningsuppgifter.

Låt inte din installation bli ett lärande experiment för en oerfaren leverantör.

11. Har ditt system ett starkt globalt serviceutbud?

Gör ditt val med framtiden i åtanke. Ett bra ballastvattenbehandlingssystem bör hålla din fartygs livslängd.

Alla leverantörer du överväger måste kunna erbjuda dig reservdelar av bra kvalité och ha kompetensen och tillgängligheten för att leverera snabbt, var som helst i världen.

Ett globalt nätverk av erfarna och välutbildade ingenjörer, efterlevnadskunskap och förmåga att ge råd om optimerings- och expansionsfrågor är avgörande. Ett serviceutbud speciellt för barlastvattenbehandling kommer att förhindra generella råd och kostsamma misstag.

Dokumenterade bevis från en erkänd leverantör med global support kan också positivt påverka återförsäljningspriser och antal potentiella köpare.
Om fartyget senare säljs kan ett system från en erkänd leverantör med globalt stöd också påverka försäljningspriset och antalet potentiella köpare positivt.