Barlastvattenrening
IMO BWM-konventionen och USCG Final Rule har spridits för att skydda den marina biologiska mångfalden mot invasiva arter tack vare bestämmelser om hantering av barlastvatten. Alfa Laval erbjuder typgodkända barlastvattenlösningar (BWTS) med en portfölj av serviceerbjudanden som supporterar regelefterlevnad. Utan användning av giftiga kemikalier erbjuder UV-behandlingsteknologin bakom Alfa Laval PureBallast 3 överlägsen barlastvattenbehandling i alla typer av vatten.
Totallösningar inom barlastvattenrening
- Typgodkända för överensstämmelse med IMO:s BWM-konvention (Ballast Water Management) och USCG:s Ballast Water Discharge Final Rule
- Överlägsen barlastvattenbehandling för alla typer av fartyg som verkar i alla typer av vatten
- Kemikaliefri UV-behandling
- Välutvecklade serviceerbjudanden för att säkerställa kontinuerlig efterlevnad
Erfarenhet av barlastvattenhantering
Efterlevnad innebär att uppfylla ett krav eller en uppsättning regler – i det här fallet de regelverk som styr barlastvattenhantering (BWM). Huvudstrategin för barlastvattenhantering är barlastvattenbehandling (BWT), som neutraliserar organismer i vattnet. Alfa Laval PureBallast var den första lösningen som reviderades av G8 (BWMS-koden) och erbjuder helhetslösningar inom barlastvattenrening som bygger på djupgående kunskap, omfattande resurser, starka partnerskap och välutvecklad supportservice.
Om du vill veta vad som krävs för efterlevnad av barlastvattenregler, läs guiden om vad reglerna är och hur de fungerar.
UV eller EC? Varför valet av barlastvattenhanteringsteknologi är viktigt
Beslut om barlastvattenhantering bör inte fattas rutinmässigt, särskilt inte när det kommer till valet av teknologi: UV eller elektroklorering (EC). Genom att ställa rätt frågor kan du sänka mycket – från dina kostnader och risker till dina driftsbegränsningar. Ta reda på varför UV-behandling med Alfa Laval PureBallast 3 är det smartaste valet för barlastvattenhantering, även på fartyg där EC är dagens norm.
Biologisk idrifttagningstestning
Från och med den 1 juni 2022 krävs biologisk idrifttagningstestning efter installation av ett barlastvattenhanteringssystem. För att visa att hela installationen fungerar som den ska måste ett oberoende labb ta och analysera vattenprover som en del av idrifttagningundersökningen. Du som redare är ansvarig men vi kan hjälpa dig att se till att allt går bra. Ta reda på hur du lyckas med biologisk idrifttagningstestning och låt oss hjälpa dig när du testar Alfa Laval PureBallast 3-installationer.
Ta itu med utmaningarna med ditt system för hantering av barlastvatten
Om verkligheten inom barlastvattenhantering inte har motsvarat dina förväntningar är du inte ensam. Andra har köpt eller skaffat barlastvattenhanteringssystem (BWMS) i god tro, bara för att upptäcka att de inte uppfyller som avsett – eller inte ges support vid behov. Riskera inte bristande efterlevnad och stora påföljder för ett dåligt fungerande BWMS. Att byta ut ditt befintliga system kan vara en mer kostnadseffektiv lösning i det långa loppet. Efter att ha ersatt över 200 system från över 20 olika tillverkare har Alfa Laval den expertis du kan lita på för att säkerställa efterlevnad.
Skaffa vår vitbok om utmanande vattenkvalitet (CWQ)
Ny interimistisk vägledning från MEPC definierar dina alternativ och ansvar när du hanterar barlastvatten under CWQ-förhållanden. Vår vitbok förklarar vad som gäller, inklusive:
- Vad utmanande vattenkvalitet är – och inte är
- Hur CWQ-parametrar skiljer sig från systemdesignbegränsningar
- När din BWMS kan kringgås – och när den inte kan det
- Varför kringgående inte är den enkla lösning det verkar vara
Referenser
Läs om framgångsrika historier från några av de PureBallast-system vi hittills har levererat.
Barlastvattenreningslagstiftning
Lagstiftning om rening av barlastvatten
Vilka regler gäller?
Regelverket förklarar när, var och hur barlastvattenrening ska ske. Det finns två uppsättningar att fokusera på, beroende på vart ditt fartyg seglar:
IMO:s konvention om hantering av barlastvatten
Detta är den globala lagstiftningen som anger reglerna för behandling av barlastvatten i cirka 95 % av världens hamnar. [Det fullständiga namnet är den internationella konventionen för kontroll och hantering av fartygets barlastvatten och sediment] Dessutom trädde de reviderade IMO G8-riktlinjerna (BMWS-koden) för typgodkännande av barlastvattenlösningar i kraft den 28 oktober 2020.
Den amerikanska kustbevakningens "Final Rule" för utsläpp av barlastvatten
Detta är lagstiftningen för barlastvattenrening som gäller vid segling i USAs vatten och är mer känd som USCG "Final Rule". Dess krav liknar – men skiljer sig något från – dem i IMO BWM-konventionen. Vissa specifika regler kan gälla i vissa regioner eller hamnar, men reglerna ovan är en vägledning för nästan alla beslut om barlastvattenrening.