Search within pages and documents

Begär kontakt från Alfa Laval

Välj land.

Kort om Alfa Laval

Tre nyckelteknologier

Alfa Lavals kärnverksamhet baseras på tre nyckelteknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering. Alla tre har stor betydelse för industriföretag och Alfa Lavals tekniska expertis innehar här en ledande ställning.

10 kundsegment

Alfa Lavals marknadsinriktning har förstärkts under de senaste åren genom bildandet av 10 kundsegment. För att främja ett tydligt kundfokus är dessa segment uppdelade i tre divisioner – Process Technology, Equipment och Marine & Diesel – som marknadsför och säljer produkterna till särskilda kundgrupper. Dessutom har vi en eftermarknadsorganisation, Service. 

100 länder

Alfa Lavals produkter säljs i cirka 100 länder, i 50 av dessa finns egna försäljningsorganisationer. Företaget har 20 stora produktionsenheter (12 i Europa, sex i Asien och två i USA) och 70 servicecentra.

Över 18 000 anställda

Alfa Laval har över 18000 anställda. Majoriteten är placerade i Sverige, Danmark, Indien, Kina, USA och Frankrike.

Ett 132 år ungt företag

Gustaf de Laval var ett stort tekniskt geni. Bland hans uppfinningar kan nämnas centrifugalseparatorn och den första fungerande ångturbinen. Han hann med att registrera 92 patent och starta 37 företag. År 1883 skapade han och hans partner Oscar Lamm Jr. företaget AB Separator, föregångaren till dagens Alfa Laval.

Konstant utveckling

Alfa Lavals verksamhet baseras på världsledande positioner inom tre viktiga teknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering. En kontinuerlig produktutveckling är avgörande för att stärka konkurrenskraften. Cirka 2,7 procent av den totala försäljningen investeras årligen i F&U, vilket resulterar i 25–30 nya produktlanseringar per år.

Nonstop-prestanda

Kundens sinnesro beror på graden av servicesupport. För Alfa Laval är service ett totalkoncept som omfattar allt: från att tillhandahålla den minsta reservdelen till att ingå ett livslångt samarbete. Alfa Laval har ett globalt nätverk med över 200 välutbildade servicespecialister, ett brett sortiment av konkurrenskraftiga servicelösningar, unik expertis som bygger på över 120 års erfarenhet inom företag och servicecentra på hundratals platser i över 50 länder.